PENDEKATAN PENGAJARAN BAHASA
Dalam pengajaran bahasa pendekatan merupakan satu set andaian yang membentuk sifat bahasa, pembelajaran dan pengajaran yang dijalankan. Terdapat empat pendekatan pengajaran iaitu :
• Pendekatan Deduktif
• Pendekatan Induktif
• Pendekatan Elektif
• Pendekatan Komunikatif
Pendekatan Deduktif
Konsep
Pendekatan Deduktif ini mengutamakan penguasaan undang-undang ataupun peraturan bahasa daripada penggunaan bahasa . Pelajar perlu melakukan menganalisa fakta atau isi yang membentuk generalisasi. Cerakinan dibuat daripada umum kepada spesifik (khusus).
Ciri- Ciri Pendekatan Deduktif
Pendekatan deduktif bermaksud murid akan mementingkan pengetahuan yang diperoleh bukannya pembentukan kebiasaan. Penyusunan isi hendalah dimulakan daripada keseluruhan yang dipermudahkan kepada yang lebih kompleks sifatnya. Pembelajaran dengan kefahaman adalah lebih kekal dari menghafaz . Guru memulakan pengajaran dengan mengemukakan generalisasi di ikuti dengan contoh.
Guru –guru yang menggunakan pendekatan ini biasanya memulakan pengajaran bahasa mereka dengan huraian undang-undang bahasa yang hendak diajar sebelum memberi contoh-contoh penggunaannya.
Contoh aktiviti pengajaran
1 Guru akan memberi definisi kata adjektif .
2 Guru menerangkan bahawa kata adjektif ialah perkataan yang menerangkan
kata nama.
3. Seterusnya guru memberikan contoh kata adjektif yang lain seperti pendek, manis , masam dan lain-lain.
4. Guru menunjukkan penggunaan kata adjektif untuk melengkapkan ayat.
Pendekatan Induktif
Konsep
Pendekatan ini pula mengutamakan contoh penggunaan bahasa daripada undang-undang atau peraturan bahasa. Pengajaran dimulakan dengan memberi contoh penggunaan unsur-unsur bahasa yang diajar sebelum guru menghuraikan undang-undang bagi unsur tersebut.
Ciri-Ciri Pendekatan Induktif.
Bermatlamatkan pembentukan biasa. Pendekatan ini memerlukan kekerapan ulangan dalam beraneka konteks untuk menguasai sesuatu kemahiran. Pendekatan ini menekan kepada pengajaran yang berbentuk konkrit. Pendekatan ini memberikan peluang kepada murid untuk belajar sepenuhnya dengan bimbingan guru.
Contoh aktiviti pengajaran.
1 Guru mengemukakan beberapa ayat yang mengandungi kata adjektif.
-Pembaris itu panjang
-Rumah itu cantik.
2 Guru akan menarik perhatian murid kepada perkataan panjang dan cantik.
3 Murid akan dapati perkataan tersebut menerangkan sifat kata nama.
4 Di akhir pengajaran, dengan bimbingan guru murid dapat membuat kesimpulan bahawa mereka telah mempelajari kata adjektif yang menerangkan sifat sesuatu benda.
Pendekatan Eklektif
Konsep
Pendekatan ini menggabungkan kedua-dua pendekatan di atas untuk menghasilkkan satu strategi pengajaran.
Ciri-Ciri Pendekatan Eklektif
Pendekatan ini menggunakan pelbagai kaedah dan tidak terikat hanya dengan satu saja kaedah. Guru boleh menggunakan usaha sendiri dam mengajar mengikut kebolehan dan kemampuan kanak-kanak.
Contoh aktiviti pengajaran
1. Guru memulakan pengajaran dengan memberi contoh-contoh yang berkaitan dengan aspek bahasa yang hendak diajar.
2. Murid-murid dipandu untuk sampai kepada undang-undang bahasa. Murid-murid kemudiannya didorongkan untuk memberi contoh-contoh lain dalam konteks yang hampir sama .
3. Guru boleh juga memulakan pengajarannya dengan menyatakan undang-undang yang berkenaan dengan aspek bahasa yang diajar. Kemudian memberi contoh-contoh.
4. Contoh-contoh lain didapati oleh murid untuk menerangkan undang-undang tadi. Akhirnya undang itu digunakan dalam konteks atau misalan-misalan yang hampir sama.
Pendekatan Komunikatif
Konsep
Pendekatan ini mengutamakan kecekapan berkomunikasi .Pengajaran bahasa mestilah merangkumi kecekapan bahasa yakni penguasaan sIstem tatabahasa serta kecekapan berkomunikasi.
Ciri-Ciri Pendekatan
Kecekapan yang pertama membolehkan seseorang murid menguasai struktur bahasa yang tepat bagi menyampaikan mesej kepada orang ramai. Kecekapan yang kedua membolehkan murid tersebut menggunakan bahasa yang sesuai dengan khalayak yang dihadapinya.
Contoh aktiviti pengajaran
1 Pengajaran dimulakan dengan latihan menggunakan struktrur bahasa yang tepat
dan sesuai dengan sesuatu aktiviti komunikasi yang dipilih oleh guru .
2 Pendekatan induktif dan deduktif digunakan dalam latihan ini.
3. Kemudian murid- murid akan melibatkan diri dalam aktiviti berkomunikasi atau
berinteraksi bagi membolehkan mereka menggunakan struktur ayat yang dilatih.
Pendekatan pengajaran ini lebih berpusatkan murid daripada guru.
No comments:
Post a Comment