Tuesday 18 September 2012

Aktiviti Blog

AKTIVITI 2
3 Web berita
1.
Tajuk    :           Wanita Maut Terkena Tembakan Rambang
URL      :           http://www.bharian.com.my/
Sinopsis           SUNGAI PETANI: Seorang wanita maut terkena tembakan, manakala tiga yang lain parah ditetak selepas sekumpulan lebih 20 lelaki menyerang kawasan kediaman di Kampung Bukit Lembu, dekat Jalan Bukit Selambau, di sini, malam tadi.  Wanita berusia 52 tahun itu maut selepas terkena satu daripada tiga das tembakan yang dilepaskan kumpulan berkenaan secara rambang ketika menyerang kampung itu kira-kira jam 11 malam.

2.
Tajuk                Padah Melawan Arus
URL                  http://www.sinarharian.com.my/edisi/selangor-kl/padah-lawan-arus-trafik-1.86039
Sinopsis           BATANG KALI - Seorang remaja cedera di kening dan lutut setelah motosikal ditunggang bertembung dengan sebuah motosikal yang datang dari arah bertentangan. Pertembungan itu turut mengakibatkan seorang lagi penunggang motosikal cedera di bahagian dalaman badan. Kejadian berlaku kira-kira jam 9.30 malam kelmarin lebih kurang 50 meter selepas simpang empat Bandar Utama Batang Kali menghala Hulu Yam.

3.
Tajuk                767  Jemaah Haji Pertama ke Tanah Suci
URL                  http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20120918/dn_03/767-jemaah-haji-pertama-ke-tanah-suci
Sinopsis           SEPANG 17 September. - Seramai 767 jemaah haji pertama menggunakan penerbangan Malaysian Airline System Bhd. (MAS) dan Saudi Airlines berlepas ke tanah suci dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.  Penerbangan pukul 1 tengah hari dengan menggunakan pesawat MH8000 membawa 447 jemaah itu mengambil masa kira-kira enam jam sebelum tiba di Madinah.   Pada tahun ini, sebanyak   33  penerbangan akan beroperasi dengan menggunakan pesawat tersebut iaitu masing-masing melalui enam serta dua lapangan terbang di Malaysia dan Arab Saudi.
...

3 web seni, sastera
1.                    
Tajuk                :Busana Sabah
URL                  :http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/473-pakaian-    kebudayaan-kaum/9777-busana-sabah.html
Sinopsis           :Gelaran Sabah sebagai “Negeri di Bawah "Bayu" membayangkan kedudukan negeri  Sabah bukan sahaja dari sudut geografi tetapi juga keindahan yang tersirat di sebalik negeri yang kaya dengan adat tradisi, budaya, sejarah dan rupa buminya yang kehijauan serta luas mata memandang.   Keluasan negeri Sabah seluas 73620 km persegi ini menghimpunkan lebih 23 suku etnik dan setiap etnik kaya dengan adat dan budaya tradisional masing-masing. Busana tradisional mereka menggambarkan kekayaan hasil tangan seperti tenunan bersulam ‘linangkit’ dan kreativiti manik dan labuci serta pelbagai hiasan seperti hiasan kepala ‘sarempak’, hiasan leher ‘mandapun’, penutup kuku ‘keku’, tali pinggang berserta pending ‘ingkot pangkat’ juga selendang. Kemahiran menghias pakaian dan cara berpakaian yang kemas dan cantik menjadikan koleksi pakaian negeri Sabah hebat, unik dan amat menarik perhatian. Terdapat 18 jenis busana Sabah. Setiap satunya mempunyai cir-ciri dan kegunaannya yang tersendiri.

2.
Tajuk                :Pertumbuhan Tradisi Sastera Melayu
Sinopsis           :Sastera Melayu adalah seni yang tua bermula dari sastera lisan pada awal peradaban  bangsa Melayu, kemudian bertembung dengan peradaban Islam dan barat pada zaman penjajah. Sastera Melayu juga dapat membezakan antara bangsa Melayu atau bangsa lain di Nusantara. Perkembangan sastera Melayu juga mengakibatkan hubungan yang baik dengan beberapa kerajaan.

3.
Tajuk                Kajian Puisi Melayu
URL                  http://members.tripod.com/~nita_73/Pantun
Sinopsis           Berdasarkan Teks Kajian Terdapat 4 Puisi Melayu Lama iaitu pantun, syair, gurindam dan seloka. Setiap satu jenis mempunyai ciri-ciri, kelebihan, kepentingan serta kedudukan   yang tersendiri.



3 web  berkaitan pembelajaran Bahasa Melayu
1
Tajuk                : Tatabahasa UPSR
URL                  : http://upsrbm.tripod.com/
Sinopsis           :Mengandungi nota-nota berkaitan tata bahasa Bahasa Melayu Sekolah Rendah  berkaitan semua tajuk. Disamping itu, terdapat soalan –soalan latihan topikal disampaing lima set  yang mengandungi 20 soalan setiap satu.

2
Tajuk                Bahasa Melayu Soalan Kefahaman
Sinopsis           Mengandungi tiga petikan iaitu petikan ucapan, berita dan sajak.  Soalan-soalan yang dikemukakan sebanyak 15 soalan dan setiap satu petikan mengandungi lima soalan objektif.

3.
Tajuk                : Tips menjawab soalan UPSR
Sinopsis           :Penerangan tentang cara menjawab soalan Bahasa Melayu  011 UPSR (penulisan) untuk bahagian A, bahagian B dan bahagian C.  Terdapat langkah-langkah yang dapat membantu calon-calon UPSR untuk menjawab supaya mendapat cemerlang dalam UPSR.

No comments:

Post a Comment