Sunday 26 August 2012

Pengalaman Membina Blog

Salam untuk semua. Pertama sekali apabila menerima arahan untuk menyediakan blog  bagi subjek Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer (BMM 3105) saya merasakan sesuatu yang sukar. Apatah lagi selama ini tidak berapa mempedulikan tentang perkataan blog.   Saya hanya tahu mencari bahan dan melihat bahan yang telah disediakan sebagai bahan bantu mengajar terutama sekali apabila menyambung pengajian.
Berdasarkan  bahan bacaan dan soal jawab dengan rakan-rakan yang mahir  ditambah dengan sedikit  panduan yang diberikan oleh pensyarah maka saya cuba sendiri  membina blog secara perlahan-lahan.  Sebenarnya buku panduanlah yang membantu saya untuk menyiapkan blog saya. Walaupun tidaklah cantik , namun kini perlahan-lahan saya cuba untuk menyiapkan bahan-bahan yang sepatutnya  diminta. Hakikatnya saya tidaklah faham tetapi saya hanya cuba  seberapa yang mungkin.
Untuk membina blog, saya  telah membuka akaun  gmail. Setelah mendapat emel gmail saya telah cuba membina blog menerusi panduan dari buku.  Walaupun saya tahu bahawa pemilihan warna  latar belakang memainkan peranan utama  namun saya masih buntu dan berharap agar dapat ilham untuk diletakkan latar belakang yang menarik sebelum tarikh akhir bagi pemberian markah.  Saya juga telah cuba memasukkan gajet-gajet yang sesuai.
Akhir sekali, terus terang saya mengharapkan agar  Encik Bukhari sebagai pensyarah dapat memahami situasi saya yang serba kekurangan dari segi penggunaan teknologi maklumat komunikasi ini. Selain itu, kekangan masa sebagai guru yang mengajar tahun enam  sentiasa sibuk dengan aktiviti disekolah, juga tugasan terhadap rumah tangga dan sebagai seorang pelajar menyekat aktiviti untuk   mencari bahan-bahan untuk dimuatkan dalam  blog. Meskipun begitu demi mendapatkan bahan dan memenuhi tuntutan dalam pengajian maka saya paksakan diri untuk menyelami  dan memahaminya. Selain itu, saya sedar ini telah memberi saya peluang untuk menambah ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer. Saya juga berharap agar pengalaman membina blog dan memasukkan bahan-bahan pembelajaran ini memberikan saya ilham untuk menambahkan lagi pengetahuan saya dalam bidang tmk. Saya harap selepas ini saya dapat manfaatkan pengalaman berblog ini untuk masa depan demi menerima dan memberi  pengalaman  sebagai seorang pendidik kepada anak didik. Apapun hanya inilah blog yang mampu saya siapkan semuga memenuhi apa yang dihasratkan.    SELAMAT BERBLOG
Disediakan oleh;
Noraini Yusuf

No comments:

Post a Comment